Der er mange private veje i Danmark, og en pæn del af dem er i en knap så god stand, og deraf følger behovet for at få dem bragt tilbage til en god stand igen.
Dog er det sådan at man i de fleste tilfælde ikke bare kan gå i gang med selv at anlægge en vej, i og med at det ikke er normalt at folk selv ligger inde med hverken maskiner, materialer eller ekspertisen.
Derfor er det helt normalt og legitimt at I antager en professionel partner til at løse opgaven, som har alt det fornødne der skal til for at kunne klare arbejdet til jeres fulde tilfredshed.
Hvis I skal have udlagt ny asfalt fordi den gamle ikke er meget værd, så er fræsning af vej en opgave I ikke slipper for før det sker.
Hvor meget der skal fræses, og hvor hårdt der skal tages fat afhænger helt og aldeles af den allerede eksisterende belægning, og den tilstand den eksisterende vej er i, for hvis belægningen ikke kan bruges til ny asfaltbelægning, så skal der en ny til.
Fræsning er ikke bare fræsning
Der er bestemt forskel i opgaverne der relaterer sig til fræsning af vej, for ud over vejens tilstand, så skal der overvejes hvilke metoder der skal bruges til den konkrete opgave.
Hvis vi snakker om bassinfræsning, så er der tale om noget der normalt dækker et begrænset areal, og vil omhandle en reparation af den eksisterende belægning.
Så er der det der kaldes for kant- og tilslutningsfræsning, som dækker over tilslutning af ny belægning til eksisterende vej, hvor det kan være en fordel at fræse en kile i den eksisterende.
Hvis I skal have brudt en gammel vej op, så skal der en gennemfræsning til, helt ned til bærelaget, det fjernes og der pålægges ny belægning.
Er det sådan at der skal lægges et nyt slidlag ud, og det ikke kan ske oven på det eksisterende slidlag, så kan man med fordel anvende fladefræsning, og efterfølgende udlægge nyt slidlag.
En variant af planfræsning, er demarkering, som fjerner vejafmærkningen hvis den trænger til en opfriskningen.
Endelig er der rillefræsning, hvor der med et rillehjul skærer kanter, der kan skæres render til for eksempel kloak eller ledninger.
Slutteligt er asfalt heller ikke bare asfalt, det kommer helt an på både formål og asfaltens rolle i vejens opbygning, og om den skal være slidstærk eller stødabsorberende.