Hvis du skal skrive en pressemeddelelse, kan det være, at du er meget opmærksom på, at den skal ud til andre mennesker. Det er også det, der gør, at man gerne vil yde lidt ekstra. Bevidstheden om, at den muligvis når ud til mange mennesker, og at mange skal forholde sig til den.
En pressemeddelelse er også en mere formel udmelding om et eller andet, og derfor er det vigtigt, at hvert ord står rigtigt og er til at forstå i den samlede sammenhæng. Slå din pressemeddelelse op her, hvor mange andre pressemeddelelser bliver slået op, og hvor de samles som en elektronisk, online opslagstavle.
Søg inspiration i andre pressemeddelelser
Når du skal skrive en pressemeddelelse, kan du med fordel søge inspiration i andre og tidligere pressemeddelelser. På et website med pressemeddelelser, finder du en stor samling, hvor du kan søge inspiration.
Undersøg, hvordan andre har opbygget meddelelsen. Hvad starter de med, hvad kommer derefter, og hvordan slutter de af? Det kan være gavnligt at se på en opbygning, ud fra at levere det samlede budskab bedst muligt.
Oftest er der en overordnet og generel skabelon. Denne kan du med fordel også følge. Så er du sikker på, at strukturen skaber forudsætninger for at blive forstået.
Benyt appelformerne
Du bør benytte dig af appelformerne, der på hver deres måde appellerer forskelligt til læserne. Du kan spille på følelser, logik og at overbevise på forskellige måder. De dygtigste mestrer dette helt perfekt, og det kan være lidt en kunstart, når først man har lært den.
Det er her, du kan skrive på en neutral måde, som samtidig leverer indholdet ud fra forskellige appellerende former og måder. Er det helt generelle oplysninger, kan det være, at du kan drage fordel af den mere logiske tilgang.
Det kommer en del an på konteksten og den sammenhæng, du skriver pressemeddelelsen i, i forhold til de appelformer, der gør sig mest aktuelle. Følelser er generelt altid godt, men det betyder ikke, at det bliver enormt følelsesladet. Her kan sproget og kommunikationen også mestres på en måde, så du kan påvirke læserens følelser, skjult bag velfunderede og forholdvis neutrale ord.
Få andre til at læse den
Når du føler, at du har din pressemeddelelse på plads, kan du med fordel få andre til at læse den. Det er et kendt fænomen, at man stirrer sig blind på egne skriverier – uanset hvilken sammenhæng. Derfor kan det fungere gavnligt, at du finder en håndfuld personer, og får dem til at læse den igennem.
Herefter kan de opfange tvivl og undren, eller sætninger og ord, der skaber forvirring, eller som måske overhovedet ikke giver mening. Hjælp udefra kan være meget værd og af afgørende betydning for, at din pressemeddelelse bliver helt perfekt, inden den skal udgives.
Som du kan læse, er der altså forskellige ting, du kan tage højde for, når du skal skrive en pressemeddelelse. Der er mange tilgange, men dette er blot nogle af virkemidlerne og redskaberne, du med fordel kan gøre brug af, hvis du ønsker at perfektionere din pressemeddelelse.